کشف بقایای شهری باستانی در محوطه فرودگاه خــرم آباد

اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب، آپارات

.
اطلاعات کاربری
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

کشف بقایای شهری باستانی در محوطه فرودگاه خــرم آباد 

 

درپی توسعه و تجهیز نمودن فرودگاه قدیمی خرم آباد توسط قرارگاه خاتم و درزمان خاکبرداری باصحنه ای جالب و دوراز انتظار مواجه شدن که نشان از دیوارچینی قدیمی بود و فورا حراست فرودگاه و میراث فرهنگی لرستان در جریان امر قرار گرفتند. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: نیایشگاهی باستانی به همراه یک سکوی نذورات در تپه فرودگاه خرم‎آباد کشف شد . 
 'عبدالرضا مهاجری‎نژاد ' بیان کرد: نخستین فصل مطالعات باستان‎شناسی تپه فرودگاه در روزهای آغازین مرداد ماه امسال با هدف بازخوانی و مطالعه توالی دوره‎های فرهنگی محقق شد.

وی با بیان اینکه نتیجه مطالعات انجام شده در تپه فرودگاه نشانگر چهار دوره فرهنگی است، اظهار کرد : لایه اول را قبرستانی متعلق به دوره اسلامی(سده اخیر) تشکیل می‎دهد و لایه دوم را آثاری از دوره تاریخی و لایه سوم که مهمترین و پابرجاترین آثار را به خود اختصاص داده است شامل بقایای دیوارهای عظیم خشتی و ساختارهای معماری با مصالح قلوه سنگ و ملات گل است.


سرپرست گروه کاوش تپه فرودگاه خرم‎آباد نیز گفت: این سازه‎های عظیم خشتی در راستای محور طولی شمالی جنوبی ساخته شده‎اند که متناسب با وضعیت زیست‎محیطی منطقه بوده است.

' علی سجادی 'تصریح کرد: بخش عمده‎ای از دیوارها حرارت دیده است؛ در بخش شمالی تپه و در ترانشه لایه‎نگاری سازه معماری با ویژگی‎های خاص پدیدار شده است.

وی تصریح کرد: این فضا به صورت اطاقی با ساختار قلوه سنگ و سنگ لاشه بوده که در قسمت انتهایی آن سکویی به ارتفاع نیم متر از کف ایجاد شده است.

سجادی افزود: مواد فرهنگی به دست آمده از این فضا را تعدای پیکرک حیوان به شکل قوچ، گاو نر و یک نمونه نادر با سر روباه تشکیل می‎دهد که با توجه به ویژگی‎های معماری و مواد فرهنگی، می‎توان وجود نیایشگاه کوچکی را در این بخش از تپه متصور شد.

 




:: موضوعات مرتبط: +تاریخی تفریحی , گردشگری , فرهنگ و هنر , ,
:: برچسب‌ها: کشف , تپه باستانی , فرودگاه خرم آباد , نیایشگاه , میراث فرهنگی لرستان , کشف شهر باستانی در زیر زمین , خرم آباد , پیدا شدن شهر باستانی در زیر فرودگاه خرم اباد , آثار تاریخی , فرهنگ و هنر ,
:: بازدید از این مطلب : 9087
|
امتیاز مطلب : 46
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
ن : علی طهماسب پوریان
ت : یک شنبه 30 شهريور 1388
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی